4 Ocak 2012 Çarşamba

Naçizane Çocuk Bakma Yöntemlerim


Naçizane Kendi Yöntemlerim, çocuklara bakış açım

- Bizim evde hersey ama hersey cocuklara gore ayarlanmıstır. herkes yer yatagında yatar, cocuklar uyandıgında senin de uyanman gerekmez. Odalarında uzerlerine cekebilcekleri hicbirsey yoktur olanlar duvara sabitlenmiştir. 

- Salonumuzda iki koltuk ve duvara sabit bir lcd'den baska hicbirsey yoktur. Süs esyası biblo cam vazo gibi hicbir esyamız yoktur. Çocukların pesinde evde kosmamız gerekmez.

- Çocuklar bize ihtiyac duymadıgı surece kendi hallerine bırakırız, bize ihtiyac duyduklarında sadece onlarla ilgileniriz. Benim baska hicbirsey yapmadan ikisi ile ilgilendigim saatlerim var. Tv yayını yoktur evde. Çok nadir cd izlerler. Buyuk olan cok sık yapıstırma, boyama, hamur gibi seyler yapar. Hava ne olursa olsun hergun dısarı cıkarlar acık hava cok dinamik ordan kus burdan bocek gecer. camura bile batarız biz. Benim isim varsa mutlaka yardımcıyı ya da babasını ayarlıyorum dısarı cıksınlar diye. Benim icin en önemli konu dısarı cıkmalar ve uykuları. İkisinin de oglen uykusu uyumadıgı olmamıstır. Aksam 830'da ne olursa olsun yataklarındalar. Böylece aksam da hem bize kalır hem de onlar dinlenir.
- Tv cocukları fazla uyarıyor. Tv izleyen cocuklar zor uyuyorlar. O yandan gecen sizin cok masum gordugunuz bir obje onun gece uyumasını engelleyebilir. Neyse yemeklerini hic takmam ama ne kadar yediklerini.
- Önlerine koyuyorum. Ne kadar yemek istiyorlarsa yerler. Ama ne yedikleri cok onemli. Dısarda surekli yanımda kuru kayısı gibi kuru meyveler ve kuru yemis gezdiririm. Açık havada çok güzel atıştırılıyor. Sağlıklı olduktan sonra buna izin var. Biskuvi cikolata asla almıorum eve. Dısarda bir dogum gunundeysek pasta yemelerine izin var.

- İki tane cantaları var. Eve geldikleri anda ikisinin de esyalarını cıkarır atarım ve bir sonraki cıkıs icin hazır ederim. Evden cıkarken cok hızlı cıkıyoruz boylece.
- Çocuklarla didişmem. Bu ayakkabıyı giyiiiceeem diye bağırıyorsa o ayakkabı ile cıkarırım. Uygun olan ayakkabıyı yanıma alırım. Arabamız bir depo gibi. Montsuz dısarı cıkmak istiyorsa montsuz cıkar. 3 dk sonra üşüdügünü soyluyor zaten. Çıplak arabaya kadar indirip arabada başka bir laf açıp giydirdiğim olmuştur.  -

 Arabada bir yedek canta bulunduruyorum hafta sonları alıp yerine yenilerini koyarım. Bir çöp kutusu ve lazımlık. Çocuga asla bak sunu yaparsan boyle olur. Bak bunu yaptın da düştün demem. Herseyi oyuna ceviririm. 

- Sihirli perileri mi cagırırız artık, atlara telefon mu ederiz ne olursa. cocuklarda neden sonuc iliskisi 3 yasına kadar yok. soylediklerim ona bıdıbıdıbıdı diye gidiyor o yuzden hic gerek yok. Neden böyle yapıyorsun, hiç mi anlamıycaksın deniyor ya. Bunların hiçbiri yerini bulmuyor.

- Büyugun yatagında bir alez bir carsaf ustunebir alez bir carsaf daha vardır. Olaki ciş yaparsa bir kisi cocugu alır ustten, oburu ustteki alezle carsafı alır cocugun alt tarafı degistirilip geri bırakılır
- Plan cok önemli cocuklarda. her haftamızı planlıorum ben. Pazar gunu aksam, o haftanın menüsü, gidilcek yerler, ben su isimi yaparken kücügü de suraya gonderirim gibi. yalnız zamanları yani cocukla tek gecirilen zamanları planlamak cok onemli. sadece 2 saat baska hicbirsey yapmadan cocuga ayırdıgınız zaman zaten ona yetiyor. Geri kalan zamanda da hava guzelse kesin acık hava kotuyse yine bazen camur veya salyangoz kurbaga bakma gibi seyler icin acık hava. bazen de evde uzun banyo, hamur, falan.

- Arabada giderken sürekli konusup oyun oynarız. Kırmızı ışıkları öğretmek için veya başka bir konuyu hazırlamak için araba konuşmaları süper.

- Bir de dedikodu yöntemi. Anlatmak istediğiniz birşeyi eşinizle arabada aranızda konuşuyor gibi yapabilirsiniz. Onun yaptığı bir davranışı yüceltmek için de kullanabilirsiniz bu yöntemi. Başka birşey icin de. Örnek veriyorum. ''Canım biliyormusun Ela şöyle şöyle yapmıyor. Demekki onu senle o gün konuştuğumuz yere götüremiycez. Eş: Hmm evet neyse biraz daha bekleyelim o zaman. Belki biraz daha büyük kız olunca yapar'' gibi. Bu tip rencide etmeden konuşmalar çocuk için daha etkili olur. Özellikle baskası ile konustuklarınıza daha cok inanırlar. Bunu cok cok sık kullanıyorum. Eşinize de anlatın size yardımcı olsun.

- Ama kabul ediyorum cocuk buyudukce hersey kolaylasıyor. Fazla müdahale etmenizi gerektirmeyecek bir ortamda cocukla didişme az oldugu icin cok kolay bakılıyor. Çünkü cocuklar dogal bir ortamda büyümüyorlar artık. Bir evde yasıyorlar ama büyüklerin dünyasında. Kendi evlerinde herseye dokunmalarına izin verilmiyor. Hor görülüyor cocuklar. Özgür degiller. Oysa onlar kosup oynamalı. Merak duyguları onların yaratıcılıgını artırır. Cesaretlendirilmeli. Ona ait cekmeceler verebilirsiniz. Mutfakta bir cekmece onun olsun orayı karıstırsın. Her odada bir köşesi olsun. Onlar sizinle birlikte yaşıyor. Sığıntı gibi olmasınlar orası onların da evi.
-  Onlara bir cekmece verirseniz. bak bu da babanın cekmecesi bu karıstırılmaz biz de seninkini karıstıramayız diyebilirsiniz.

- Çocuklar sizden duyduklarını değil sizden gördüklerini yapar. Kitap okumazsanız kitaba merak salmazlar. Çocuk bakmak gerçekten zor değil. Sadece çocukların dünyasını, onların ne hissettiğini nasıl düşündüğünü bilmek gerekiyor.

- Bunları yaparken baba ile ortak davranmak çok önemli. Onları da eğitmemiz gerekebiliyor. Umarım paralel dşüncelere sahipsinizdir. Mesela biz evde eşim benden farklı bile düşünse ben bir konuda çok prensipliysem benim otoritemi bozmamak için, ''Annenden izin alalım'' der. Çocuğa karşı aynı duruş çok önemli.

- Çocuklar birşeyi tek başına yapabiliceklerse ben karışmam. Yapabilme ihtimalleri varsa bile yanlarında durup denemelerine izin veriririm. Bu gelişimlerini çok etkiliyor. Parkdaki oyuncaklara hep siz bindirirseniz, çocuklar hep size ihtiyaç duyar. Ama izin verirseniz çok çabuk bu yeteneklerini geliştiriyorlar. Eğer yaptığı şey çok tehlikeli değilse yine müdahale etmiyorum yapmasına izin veriyorum. Çocuk buna doyduğu zaman artık ondan alacağını alıyor ve bir daha geri dönmüyor.

10 yorum:

Benden Bizden dedi ki...

cok faydali bir paylasim olmus Esra, eline saglik. Ben de yazdiklarinin cogunu uygulamaya calisiyorum. 3 yasina kadar neden sonuc iliskisinin olmadigin bilmiyordum ama biri Bambinoya "Neden" diye sordugunda hep mudahale ederim.

Fatma dedi ki...

Anlattıklarınız çok güzel, benzeştiğimiz noktalar çok:)

SEVGİ dedi ki...

alkışlıyorum. aaa bak bu güzelmiş dediklerim var inşallah uygulayacağım. benzeştiğimiz pek bi nokta yok:)

nohut oda dedi ki...

zor bazısı fazla ama oluyorsa ne ala...

Itır dedi ki...

hem oglen uyuyup hem 8 30 da yatmalarını agzim 1 karis acik okudum..bravo valla!

bir de asla ve kata yapamadigim sey canta organizasyonu..evden cikarken fena oluyorum ben..unutmusum bebek cantasi hazirlamayi-bosaltmayi..kiz dogdugundan beri cinnet olayim yedek cantasi!

Reyhan Cadısı dedi ki...

Merhabalar, süper püf noktaları bunlar! Eşime de okudum, beraber oğlanın üzerinde zevkle uygulayacağız.
Size ve ailenize acil şifalar bu arada... Yakın olsak çorba yapardım...

pr dedi ki...

çok güzel, faydalı bi yazı olmuş..örnekler çok somut..kaleminize sağlık..

yeliz dedi ki...

esracım çok güzel özetlemişsin. özellikle iki çocukla yapabilmek çok güzel. bazı noktalarda bizim evi gördüm:)

gezicini dedi ki...

çok güzel yazılmış bir yazı. 2 çocuklu anneler için zaman ne kadar önemli.
kolay gelsin.
gorki

anne kaleminden dedi ki...

okurken kolay ve doğru geliyor ama uygulamak epey çaba gerektiriyor. mesela yemek olayı bana uymuyor hiç, kendim yediriyorum hala, sonra kendi hallerine de pek bırakmıyoruz sanırım...çocuk büyüdükçe kolaylaşıyor, kesinlikle katılıyorum. bizim evdeki çocuklar da ela ve ece gibi özgürler herşey onlara göre ayarlı ama yazını çok sevdim...