1 Nisan 2009 Çarşamba

emzirme, doğru bilinen yanlışlar

Emzirin, emzirin, emzirin.. Etrafdaki büyükleri, yengenizi, halanızı, annenizi, kayınvalidenizi ve emzirmeyi ve süt gelişini bildiğini zanneden hiç kimseyi dinlemeyin.. Kulaklarınızı kapatın ve emzirin. Emin olun sütünüz yetecektir. Sütün yetmemesi diye birşey sözkonusu olamaz. İlk insanlar sizce mama verebiliyormuydu bebeklerine. Veya sizce Etiyopyadaki kadınların başka şansı varmı.. Sizce o anneler sütü artsın diye helva yiyebiliyor mudur.. Siz hiç sütüm yetmiyor diyen memeli bir hayvana rastladınız mı.. Mesela kutup ayısı bütün kış yiyecek bulamama tehdidi ile yaşıyor ama yine de yavrularına sütü yetiyor.. Neden çünkü bunun çok basit bir mekanizması var. EMZİRDİKÇE SÜTÜNÜZ ARTAR.. veya şimdi biz şanslı anneler için sağdıkça artar.. Tek ihtiyacınız olan su.. Vücudunuz hamilelikte depoladığı yağları, içtiğiniz sıvı ile birlikte süte çeviriyor.. İşte böyle mükemmel bir organizma. İlk 6 ay başka hiçbirşeye ihtiyacı yok bebeğinizin tüm ihtiyacı sizde.. Susuz kalmaması için emzirin (sütün %80'i sudur.), yenidoğduğunda sarılık geçirmemesi için emzirin, ilk 6 ay hasta olmaması için emzirin. (ben Ela 3 aylıkken beta geçirdim ve kesinlikle Ela'ya geçmedi.. ilk 6 ay anne sütü alan bebeklerde kesinlikle enfeksiyon hastalıgı olmaz.), büyümesi için emzirin ve daha sayamadığım birçok faydası için. Bunu yanında emzirmek çok güzel birşey. İnanılmaz bir bağ kuruyor anne ile bebek.

Dersimi çok iyi çalıştım. Şimdi size anlatıcam.. Doğum yaptığım zamanlarda etrafdaki herkes aman şunu ye süt yapar aman bunu ye süt yapar. Sakın şunu yeme gaz yapar.. Yeteeeer.. Böyle olamaz dedim.. Nasıl bulgur süt yapar kardeşim.. ve ruhumdaki araştırmacı gazeteci ortaya eşimle oturduk araştırdık.. Çok ciddi tıbbi makaleler okuduk ve özet olarak şunları öğrendik..

Anne sütünün %80 i sudur. Dünyanın heryerindeki kadınların sütündeki yağ ve su oranı aynıdır.. Eltinizin sütünün çok yağlı olduğuna sakın inanmayın. Siz de deep freeze'e koyun sizinkinde de yağ tabakası üstte kalıcaktır.. Annenin vücudu bebeğinin ayına göre sütün içeriği değişiyor.. Mesela 3 aylık bebeği olan bir kadının sütü 6 aylık bir bebeği beslemez. O bebek için gerekli içeriği taşıyamaz.. Sizin vücudunuz kendi bebeğiniz için bir kaynak.. Dünya üzerindeki memelilerde en düşük yağ oranı insan sütünde. İnsana en yakın süt Panda'da mevcut bunu biliyormuydunuz.. Onlar da yağlı vücutlarını emzirerek eritiyorlar.. Gelelim süt artması meselesi. Süt oluşumu soğanla falan olmuyor. Memedeki süt kanalları daha bebek emerken diyorki süt üret ve üretim başlıyor. Ne kadar sık emzirilirse süt kanalları o kadar çok çalışıyor. Mekanizma şöyle çalışıyor. Bir emzirmede memedeki sütün %30 undan azı kalmışssa vücut bu bebeğe süt yetmiyor daha çok üretmem lazım diyor.. Eğer daha çok kalmışsa yetiyor diyor ve süt üretimini azaltıyor.. Çözüm şöyle tek memeyi bebek tamamen boşaltmadan diğer memeye geçmeyin..

Sütü artırmanın yolları.
1. Yeni doğum yapmış bir anne mutlaka doğum yaptığı gün sağmaya da başlamalı. Bebeğinizin 45 dakika emmesi çok emdiğini göstermez. Bu bidikler güçsüzler ve memede vakit geçirmeye bayılırlar. Siz mutlaka sağmaya bakın 2 hafta gelmeden bebeğinizin kullanacağından çok sütünüz olacağına emin olun..
2. Bebeği 3 haftalıkdan itibaren mutlaka ve mutlaka biberonla tanıştırın. Sağdığınız sütleri bir yakınınız verebilir. Bunun üç tane avantajı vardır..
a. Siz daha özgür olursunuz. 2 biberon süt bırakmışsanız 3 4 saat kazanıp mesela eşinizle bir sinemaya gidebilirsiniz. Sizin de bir hayatınız var ve mental sağlığınız bebek için çok önemli.
b. Bebek sizden başka birilerinden süt almaya alışır. Emin olun nasıl alıştırırsanız öyle gider daha minicikken başlıyor.
**** c. ve en önemlisi bebeğinizin çok minikken biberona da alışması mutlaka gereklidir. Şöyle durumlar olucak. Büyürken bebek hasta olucak, diş çıkarıcak, babası odaya giricek dikkati dağılıcak veya zaten 3. aydan itibaren herşey dikkatini dağıtıcak, siz hasta olabilirsiniz (hastayken su kaybından süt geçici olarak azalır.) ve herşeyden önemlisi işe geri dönebilirsiniz.. İşte bu durumlarda bebeğinizi gerektiği gibi emziremeyeceksiniz ve 4 aydır sadece meme emen bebek biberonun plastik tadını istemeyecek.. Bu durumda siz sağdığınız sütleri veremeyeceksiniz. 2 durum ortaya çıkabilir ya siz benim gibi inatçı biri değilsinizdir sağmazsınız ve sütünüz azalma yoluna girer. (Çok büyük oranda 3 4 aylıkken anneler süt vermeyi bırakmakta veya bırakmak zorunda kalmakta) ya da sağarsınız ama bebek biberonla içmez napıcağınızı şaşırırsınız. mutlaka pompanın hakkını verin.. ben tepe tepe kullandım.

3. diyelimki üstteki durum oluştu ve sütünüz biraz azaldı. bebek normal durumuna dönünce yine biberona da alıştırmanın yanında sütünüzü yine de arttırabilirsiniz. İki tane yöntem kullanılabilir.
A) emzirdikten 1 saat sonra sütünüzü sağarsınız ve memeleri boşaltırsınız. vücut sütü artırmam gerekiyor şeklinde kanacaktır. 3. günün sonunda sütünüz gerektiği kadar artacaktır.
B) bebeği emzirirken sağla başladınız diyelim solu da emzirdikten sonra sağ ve solu tekrar emzirin vücut yine kanacaktır ve sütünüz artacaktır.

siz kendinize uyan yöntemi kendiniz bulursunuz. üstte yazdıklarım sadece teorik olarak arastırdıgım seyler degil. Tamamen denediğim ve çok faydasını gördüğüm yöntemler. Ela 9 aylık ve 7.5 ay sadece anne sütü aldı. Şimdi katı gıda veya mama da alıyor ama hala emziriyorum..

Biraz da okuduğum bilgilerden bahsedeyim.. Türkiye'deki annelerin %40 ı ilk 6 hafta içinde emzirmeyi bırakıyormus. En büyük neden etrafdaki büyüklerin baskısı. Haminneler aman senin sütün yetmiyor, aman bilmemkimin memelerinden akardı diye. Acaba mama da mı versek diye başlanır. Anneye; anneliğe bebeğe emzirmeye alışması için süre verilmez. Halbuki ilk doğduğu gün kimsenin sütü taşmaz. Süt bebeğin ihtiyacı ile artar. Herneyse bir kere mama verildimi bebek mamadan aldığını anneden almamaya başlar ve sizin sütünüz azalma yoluna girer. Mama arttıkca süt azalır ve aslında bitmeyecek, zaman verilse emzirecek anneler benim bebegim emmedi sütüm yaramadı (dünyanın en byük bilincsizlik yalanları) sözleriyle emzirmeyi bırakır. Sonuç anne sütü gibi muhtesem bir gıda varken fazladan nişasta alan (mamalar hakkında hic konusmayım, mamayla alınan kilo saglıklı kilo degildir. gereksiz nisasta alıp gereksiz sisen bebekler) bebekler. Eger bir bebek anne sütü ile cok kilo alıyorsa sakın korkmayın obez olmaz ama mama ile yanakları michelin bebegine benzeyen bebeklere donerse obez olma ihtimali vardır.

Bu handikapı bir sekilde atlatan annelerin yani kalan %60 ın % 75 (çok büyük bir rakam)'i ise 3. veya 4. aylarında yukarda süt artırma ile ilgili yazdığım 2. maddedeki nedenlerden dolayı bebeğini emzirmeyi bırakır..

Artık dünyada brakın 6 ayı 1 yas ve üstü kadar emzirmenin faydaları üzerinde duruluyor. http://www.kellymom.com/bf/bfextended/ebf-benefits.html

Bu konuda daha yazacağım çok şey var aslında.. Zaman bulursam bu konuda biraz daha yazmaya calısacagım.En azından şu annenin yediği seylerin sütden gecerek :) bebekde gaz yapması konusunda dokturmek istiyorum..

Bir kisiye bile biraz faydam dokunsa da daha fazla bebegini emzirse cok mutlu olurum..
Anneler gaza gelmeyin kendinizi kasmayın sutunuz azalsa da emzirin az olması hic olmmasından iyidir. ve az olsa bile unutmayın tekrar artırabilirsiniz.. tabi herkes benim kadar inatcı olmuyor bu konuda.. nasıl rahat hissederseniz oyle yapın.. Herkesin şartları durumu farklı, emzirmeyi bırakmak kendi tercihiniz de olabilir. Ben sadece yanlıs bilinenler yüzünden harcanan nesiller olmasın. Anneler farkında olsun istiyorum..

bebeklerimiz en az 6 ay saglıklı anne sütüyle beslensin..

4 yorum:

Filiz Morkoç dedi ki...

Yaşasın emzirmek, yaşasın emen bebekler:-)) ben de 15 aylık oğlumu halen kana kana istediği kadar emziriyorum.. ilk günler çok zordu çünkü göğüs ucu yaralarım nedeniyle 3 ay ağlayarak emzirdim oğlumu, tabi bir de günde 3 litre su içerek... Ama şimdi işten geldiğimde tişördümü çekiştirmiyormu aç diye, o ne zevktir allahım...

Eko Anne dedi ki...

Evet bu duyguyu ancak uzun süreli emziren anneler anlayabilir dimi..Ben de bağımlısı oldum. Kızımın hala emmesine bayılıyorum.. ORda burda memme diye cekiştirip duruyor. Cok zevkli ve tatlı bi duygu.

Unknown dedi ki...

aneler ben 1buçaylık oglum var
sütüm bazen çok bazen hiç olmuyor
ama ben emizmek istiyorum
oguluma mama vermek istemiyom inat etcem emzircem
bana önerisiniz

Hande dedi ki...

bir ilave de benden, bazen pompayla sanki hiç süt gelmiyor gibi gelir insana ama bebek çekince gelir..bende çok olurdu bu mesela..ilk 6 ay zor emzirmişimdir, pompada çok az süt olurdu..şimdi hala emiyor kızım 28 aylık..ve emdikçe geldiğini hissediyorum..